Dziś mamy 28 kwietnia 2025, poniedziałek, imieniny obchodzą:
05 lutego 2025

Tabletki solne na drogach! Jest to działanie świadome i celowe

fot. freepik

fot. freepik

Mieszkańców gminy Białe Błota zbulwersował #fakt, iż do posypywania dróg użyto mieszanki w której występują tabletki solne. Prezes spółki, która zajmuje się utrzymaniem dróg w przejezdności, odrzuca zarzuty stawiane przez mieszkańców i podkreśla, że działania spółki były prawidłowe.

Na początku roku na jednym z białobłockich profili społecznościowych „rozpętała się burza” dotycząca zimowego utrzymania dróg, a konkretnie użycia do ich posypania mieszanki, która zawiera tabletki solne. Mieszkańcy zarzucili władzom gminy Białe Błota, że użycie tabletek to nieprzemyślane działanie. Ich zdaniem tabletki te (są przewidziane do zmiękczania i uzdatniania wody !?) rozrzucone w dużych skupiskach ze względu na ich duże gabaryty powodują niebezpieczeństwo (poślizgu) na drogach i chodnikach. Osobną kwestią jest fakt, że tabletki zjedzone przez zwierzęta (domowe i leśne) stanowią zagrożenie dla ich zdrowia, a nawet życia. Jedna z osób poinformowała, że jej pies po zjedzeniu tabletki zatruł się i musiała ze swym pupilem spędzić sześć godzin u weterynarza!

Wadze gminy Białe Błota zamieściły wyjaśnienie na profilu społecznościowym. – W nawiązaniu do zgłoszeń, dotyczących posypywania dróg tabletkami budzącymi wiele kontrowersji, uprzejmie informujemy, że zgodnie z wyjaśnieniami wykonawcy zimowego utrzymania dróg zastosowano mieszanki soli drogowej, soli wzbogaconej o sól drogową z tabletkami solnymi oraz chlorkiem magnezu.

– Niemniej jednak w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców i ich pupili podjęto decyzję o przekazaniu materiału w celu zbadania przez certyfikowane laboratorium. O wynikach niezwłocznie poinformujemy Państwa w odrębnym poście – zapowiedziano.

Poniżej prezentujemy wyjaśnienia Jarosława Jasińskiego, Prezesa Zarządu Projbud Drogownictwo sp. z o.o., których udzielił 7 stycznia. Prezes odrzuca zarzuty stawiane przez mieszkańców i podkreśla, że działania spółki były prawidłowe. – Mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo mieszkańców zastosowaliśmy takie a nie inne środki – podkreśla prezes.


Spółka Projbud Drogownictwo wyjaśnia

Dotyczy: Zimowe utrzymanie dróg na terenie Gminny Białe Błota na lata 2024-2025

„W związku ze zgłoszeniem Zamawiającego dotyczącego rzekomych nieprawidłowości w posypywaniu dróg utwardzonych, ścieżek rowerowych i chodników uprzejmie informujemy, iż w dniach 05.01.2025 roku oraz 06.01.2025 roku nasza Spółka przystąpiła do zimowego utrzymania dróg na terenie Gminy Białe Błota. Od godz. 20.00 (jeszcze przed wystąpieniem opadów śniegu) drogi gminne Białych Błot zostały posypane solą drogową w celu zniwelowania wystąpienia śliskości po opadach. Od godz. 1.30 przystąpiono do odśnieżania i posypywania chodników. Należy zauważyć, iż dbając o jak najwyższy standard utrzymania dróg i chodników cały czas monitorujemy stan dróg oraz wykonywane prace przez naszych pracowników (zarzut mieszkańca na Facebook dotyczy jazdy samochodem marki BMW za piaskarkami). Wbrew pozorom nadzór nad posypywaniem jest dosyć istotny chociażby z tego względu, aby sól drogowa była równomiernie rozsypywana po nawierzchni. Być może nie są to standardowe zachowania (w odniesieniu do innych firm) natomiast jako mieszkańcy Gminy Białe Błota (Zarząd Spółki) zależy nam na utrzymaniu jak najwyższego standardu utrzymania dróg oraz na bezpieczeństwie naszych mieszkańców, sąsiadów, rodzin.
W związku z powyższym przyjęliśmy na terenie Gminy Białe Błota podwyższone standardy działania. Wzięło się to między innymi z zastosowania większej dawki soli, częstszymi objazdami dróg itp. Należy nadmienić, iż Zamawiający płaci za posypywanie 1 km drogi - niezależnie od dawki (koszt zwiększonej ilości soli ponosi Wykonawca).
Od godz. 4.30 opady śniegu przekształciły się w opady marznącego deszczu. Temperatura wynosiła -2°C. W ciągu kilkunastu minut powstała gołoledź. Opady marznącego deszczu trwały do godz. 6.45. W związku z powyższym podjęliśmy decyzję o zastosowaniu mieszanki soli drogowej, soli wzbogaconej o sól drogową z tabletkami solnymi oraz chlorkiem magnezu (w załączeniu deklaracje zgodności).
Wszystkie wymagania SST OPZ zostały oczywiście zachowane i spełnione. Z doświadczenia wiemy, iż gdybyśmy nie podjęli takiej decyzji gołoledź (szczególnie na nawierzchniach brukowych) utrzymywałaby się o wiele dłużej. Od godz. 9.30 na terenie Gminy Białe Błota gołoledź już nie występowała, na drogach serwisowych występowała do godz. 11.15, a powiatowych do godz. 12.00, których posypywanie nie wykonuje nasza Spółka. Oczywiście Zamawiający nie poniesie dodatkowych kosztów wynikających z zastosowania środków zwalczających śliskość. Mając na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo mieszkańców zastosowaliśmy takie a nie inne środki. Z przykrością czytamy niektóre wpisy na Facebook dotyczące naszych działań. Zawsze staramy się podchodzić do zleconych nam zadań z pełnym profesjonalizmem dbając o wysoki standard wykonywanych prac, a przy tak odpowiedzialnym zadaniu jakim jest zimowe utrzymanie dróg i chodników na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo mieszkańców.
Odnosząc się do krytykujących wpisów dotyczących pozostawionego materiału solnego na drogach informujemy, że jest to działanie świadome i celowe.
Szanowni Państwo należy wziąć pod uwagę, iż okres zimowy nadal trwa a pozostawiony materiał penetruje w nawierzchnie powodując powstrzymywanie śliskości.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia proponujemy dla rozwiania wszelkich wątpliwości, aby Zamawiający pobrał próbki materiałów w celu potwierdzenia jego cech fizycznych.
Nadmieniamy również, iż takie same (sprawdzone działania), które przyniosły określony rezultat podejmowane były na terenie Gminy Białe Błota w latach 2008-2013 oraz 2019-2020.
Odnosząc się również do wpisów na Facebook dotyczących rozsypywania zbyt dużej ilości soli, uprzejmie informujemy, iż Zamawiający płaci za posypywanie 1 km drogi (duża ilość soli nie wpływa na wysokość zapłaty). Ponadto oskarżenia mieszkańca są niespójne ponieważ z jednej strony zarzuca się Wykonawcy, że zużywa zbyt duże ilości soli (co nie wpływa na „portfel” Zamawiającego, jedynie zwiększa bezpieczeństwo mieszkańców), a z drugiej strony zarzuca się Wykonawcy, iż w godzinach porannych zbyt długo trwała gołoledź. Gdyby Wykonawca nie podjął takich czynności gołoledź trwałaby zdecydowanie dłużej.
Reasumując Wykonawca podjął świadomie działania wyprzedzające, które spowodowały minimalne utrudnienia. Podkreślamy, iż Wykonawca cały czas monitoruje prognozy pogody i panujące warunki na drogach w celu podjęcia odpowiednich działań”.

Prezes Zarządu
Jarosław Jasiński

Oceń artykuł: 1 0

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!